Na zdjęciu widzimy dzieci w wieku szkolnym, które uczą się obsługi maszyny brajlowskiej podczas warsztatów. Są zgromadzone wokół stolika, na którym stoi maszyna, a instruktorka pokazuje im, jak z niej korzystać. Dzieci uważnie obserwują i dotykają maszyny, z wyraźnym zainteresowaniem na twarzach. Warsztaty mają na celu przybliżenie uczniom zasad funkcjonowania osób niewidomych, a zajęcia są prowadzone w formie praktycznych doświadczeń, które pomagają dzieciom zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się osoby z problemami wzroku.
14 lis 2024

Zakończenie projektu „Spotkanie Dzieci z Osobą z Niepełnosprawnością”,

Zakończyliśmy realizację warsztatów „Spotkanie Dzieci z Osobą z Niepełnosprawnością”, w ramach których przeprowadziliśmy zajęcia edukacyjne przybliżające uczniom szkół podstawowych (klasy I-III) z terenu Gminy Kosakowo (Mosty, Dębogórze, Kosakowo) sposób funkcjonowania osób słabowidzących i niewidomych. Jesienne terminy wizyt w placówkach edukacyjnych nawiązywały do obchodzonego 15 października Międzynarodowego Dnia Białej Laski.

Główną ideą projektu było nauczanie przez doświadczanie i praktyczne działanie. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z zasadami savoir-vivre wobec osób mających problemy ze wzrokiem, wprowadzenie ich w świat szeroko rozumianej dostępności oraz uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka.

Dzieci uczestniczące w zajęciach mogły dowiedzieć się, jak poruszają się osoby niewidome korzystające z białej laski oraz jak należy im asystować podczas wsiadania do autobusu czy przemieszczania się w zatłoczonej przestrzeni. Poznając zasady alfabetu Braille’a, dowiedziały się, jak piszą i czytają osoby z poważnymi problemami ze wzrokiem. Zaprezentowaliśmy również wykorzystanie nowoczesnych technologii w codziennym życiu, takich jak czytnik ekranu przekształcający treści na mowę syntetyczną oraz aplikacje mobilne do rozpoznawania banknotów i opisywania zawartości zdjęć.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, wykorzystując w praktyce zdobytą wiedzę. Mogli na chwilę doświadczyć życia bez wzroku, poznając otoczenie za pomocą pozostałych zmysłów, z odwagą i dużym zaangażowaniem podejmując wyzwania takie jak nauka posługiwania się białą laską, a następnie pokonanie toru przeszkód z zasłoniętymi oczami.

Ponadto, poznając świat za pomocą słuchu, dzieci bezbłędnie nazywały dźwięki charakterystyczne dla różnych zwierząt, pojazdów, urządzeń oraz czynności codziennych, a po zapachu rozpoznawały podstawowe przyprawy kuchenne. Tradycyjnie dużym zainteresowaniem cieszyło się pisanie na maszynie brajlowskiej.

Uczestnicy warsztatów z ciekawością oglądali również gadżety, takie jak czujnik poziomu cieczy, zegarek brajlowski czy mówiąca waga kuchenna. Dzieci zadawały wiele interesujących pytań, co świadczyło o ich zaangażowaniu i chęci poszerzania wiedzy, zwłaszcza na temat wykonywania podstawowych czynności samoobsługowych, podróżowania oraz korzystania z nowoczesnych technologii.

Lęk i niechęć wobec określonej grupy społecznej często wynikają z braku wiedzy. Dlatego uważamy, że edukacja dotycząca różnych aspektów niepełnosprawności powinna być integralną częścią procesu wychowawczego. Dzieci powinny uczyć się postrzegać różnice jako coś naturalnego i wartościowego, a nie powód do wykluczenia czy izolacji. Takie podejście może przyczynić się do budowania bardziej otwartego społeczeństwa, w którym wszyscy, niezależnie od umiejętności i poziomu sprawności, są szanowani i akceptowani.

Mamy nadzieję, że organizacja warsztatów zaowocuje w przyszłości, wzbudzając w dzieciach empatię, zrozumienie różnorodnych potrzeb oraz otwartość na drugiego człowieka. Wierzymy, że nauka przez zabawę i angażujące zajęcia na dłużej zapadną uczestnikom w pamięć, pomagając im zrozumieć wyzwania, z jakimi na co dzień mierzą się osoby z niepełnosprawnościami wzroku oraz zwiększając społeczną świadomość dotyczącą funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *