Warsztaty z robotyki 2021

Stowarzyszenie Aktywne Kosakowo  w ramach grantu z Urzędu Gminy Kosakowo, przeprowadziło warsztaty dla dzieci i młodzieży z robotyki. Uczestniczyło w nich 24 dzieci. Zainteresowanie było bardzo duże. Zajęcia odbywały się w soboty w październiku i listopadzie.

W ramach warsztatów przeprowadzono z dziećmi zajęcia z podstaw programowania mikrokomputera BBC Microbit. Zakres realizowanych ćwiczeń rozciągał się od prostych poleceń w rodzaju wyświetlenia na wyświetlaczu urządzenia imion uczniów po tworzenie bardziej zaawansowanych gier sterowanych informacjami o położeniu urządzenia, wciśniętych przyciskach, etc. Uczniowie ponadto wykorzystywali wbudowane w urządzenie czujniki do tworzenia prostych aplikacji użytkowych, przekształcających mikrokomputer w poszczególne narzędzia takie jak kompas, poziomica, magnetometr, miernik poziomu światła, czy instrument muzyczny.

Inne zadania to pisanie własnej gry platformowej w oprogramowaniu Pixblocks, wykrywanie twarzy przy pomocy algorytmów AI w oprogramowaniu Scratch, a także pisaniu aplikacji mobilnej na smartfony w aplikacji AppInventor.

Oprócz tego dysponowaliśmy kilkoma zestawami robotów (Ozoboty, mBot, Lego Mindstorms, Microbit, Edison oraz Photon). Organizatorzy postarali się, aby zajęcia były ciekawe dla każdej grupy wiekowej . Największą satysfakcją dla organizatorów były uśmiechy dzieci oraz zainteresowanie rodziców. Ze względu na pandemię, nie zostały zorganizowane zajęcia podsumowujące, jednak efekty warsztatów prezentujemy szerszemu gremium poniżej.

Zachęcamy do ściągnięcia i skorzystania z poniższych linków z opisami do oprogramowania z jakiego korzystaliśmy

 

Przypominamy że:

Roboty zakupione w poprzednich latach są udostępnienione dla mieszkańców naszej gminy w bibliotece w Kosakowie. Są dostępne do wypożyczenia. O szczegóły prosimy pytać w bibliotece w Kosakowie. Zachęcamy do tego bardzo serdecznie. Dodatkowo do tych zestawów przygotowaliśmy mini-przewodnik dla młodzieży i rodziców wraz z linkami do stron, na których znajdą ciekawe zadania logiczne, matematyczne i programistyczne o różnym stopniu trudności.

Za pomoc przy organizacji warsztatów organizatorzy dziękują współprowadzącemu Jędrzejowi Parzuchowskiemu i pracownikom Biblioteki Publicznej w Kosakowie, za wypożyczenie zestawów będących w dyspozycji zbiorów bibliotecznych jak i dyrektorowi Kosakowskiego Centrum Kultury za udostępnienie sali w Suchym Dworze.

Galeria zdjęć

Wideo

Odnośniki

  1. Programowanie płytki elektronicznej z diodami, akcelerometrami, głośniczkiem, żyroskopami i wieloma wyjściami https://makecode.microbit.org/ – strona posiada emulator i można przygotować projekt nawet bez płytki
  2. Platforma nauki programowania dla dzieci – STEM firmy Amazon
    https://gocoderz.com/learn-coding/courses/amazon-cyber-robotics-challenge/ – robotyka od Amazon. Bardzo fajne narzędzie, żeby się nauczyć robotyki. Symulacja robotów Amazona w magazynie. Bardzo dobra platforma pod względem grywalności i zachęcenia mniejszych dzieci.
  3. Nauka programowania i Python poprzez pisanie gier.
    Bardzo dobra inicjatywa Polskiej firmy z poznania. Wciągające!! https://pixblocks.com/
  4. Napisz aplikację na swojego smartfona. Działa naprawdę. Pisaliśmy własne aplikacje http://appinventor.mit.edu/
  5. Sztuczna inteligencja i wykrywanie twarzy. Pisaliśmy aplikacje informujące o braku maseczki na twarzy. https://lab.scratch.mit.edu/face/
  6. Nauka kodowania dla najmłodszych https://codemoji.com/play/
  7. Baltie – konkursy programowania dla dzieci https://www.sgpsys.com/pl/ – Prosty język programowania dla dzieci z bardzo dobrą dokumentacją

Zapraszamy też do obejrzenia zdjęć i materiałów już historycznych z naszym poprzednich edycji